کمپوسترهای خانگی با هدف بازیافت پسماندهای موادغذایی، ساخته می‌شود

سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 ساعت 22:44
کمپوسترهای خانگی با هدف بازیافت پسماندهای موادغذایی، ساخته می‌شود

مدیر کل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از اجرای طرح امکان‌سنجی و تولید کمپوسترهای خانگی با هدف بازیافت پسماندهای مواد غذایی از سوی این سازمان خبر داد.

پسماند ایران به گزارش ایرنا از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مسعود احمدی گفت: اکنون حدود ۷۰ درصد پسماندهای عادی تولیدی در شهرها و روستاهای کشور را پسماندهای تر یا همان باقیمانده مواد غذایی تشکیل می‌دهد و برنامه‌ریزی برای بازیافت اصولی این نوع از پسماندها از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در مدیریت پسماند کشور برخوردار است.

وی با بیان اینکه اکنون بیشتر تمرکز در کشور بر روی تفکیک، جمع‌آوری و بازیافت پسماندهای خشک ارزشمند است، یادآور شد: این در حالیست که حجم عمده پسماند تولیدی در کشور را پسماندهای مواد غذایی تشکیل می‌دهند و بخش عمده خسارت‌های بهداشتی و زیست‌محیطی از جمله تولید شیرابه و بوی نامساعد منتشرشده از پسماندها، مربوط به مدیریت غیراصولی این بخش از پسماندهای تولیدی است.

احمدی با اشاره به اینکه یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌های مدیریت اصولی این نوع پسماندها، تفکیک آنها در مبداء ، بازیافت و تبدیل آن‌ها به کمپوست در محل تولید است گفت: این مسأله علاوه برافزایش کیفیت کمپوست تولیدی، موجب کاهش هزینه حمل پسماند مخلوط به تأسیسات پردازش و بازیافت خواهد شد.

مدیر کل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه گفت: اکنون تجهیزاتی به‌عنوان کمپوسترهای خانگی در کشور وجود دارد اما تاکنون مطالعات و بررسی‌های جامعی درباره میزان کارایی این کمپوسترهای خانگی و انتخاب فناوری برتر و سازگار با شرایط آب و هوایی مختلف کشور انجام‌نشده است.

حدود ۲۰۰ کمپوستر خانگی تولید و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد

احمدی اعلام کرد: در این باره دفتر محیط‌زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اقدام به تعریف طرح امکان‌سنجی و تولید کمپوستر های خانگی در کشور کرده است. در قالب این طرح مقرر است ضمن بررسی جامع کمپوسترهای موجود با همکاری فنی کشور ژاپن، کمپوسترهای خانگی توسط شرکت‌های داخلی طراحی و متناسب و سازگار با شرایط آب و هوایی مناطق مختلف کشور تولید شود.

وی با بیان اینکه در مرحله اول این طرح، حدود ۲۰۰ کمپوستر خانگی تولید و در چهار منطقه آب و هوایی کشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، گفت: در ادامه در صورت تأیید و عملکرد و کارایی، این کمپوسترها به‌صورت گسترده توسط شرکت های داخلی تولید و در مناطق روستایی و شهرهای کوچک مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

وی افزود: بهره‌گیری از این کمپوسترها علاوه بر فراهم کردن زمینه تولید کود کمپوست با کیفیت مناسب و کاهش هزینه های مدیریت پسماند، از بروز معضلات بهداشتی و محیط زیستی جلوگیری کرده و مشکلات ناشی از مدیریت غیراصولی پسماندها نیز به‌طور چشمگیر کاهش خواهد داشت.

اخبار مشابه